לא רק אספרסו

חדשנות בתחום חליטות קפה

ישנם אנשים שעבורם קפה הוא רק משקה ששותים בבוקר כדי להתחיל את היום, אך בקצה השני של הסקאלה אפשר למצוא אנשים שעבורם קפה הוא עולם ומלואו והם ישקיעו מזמנם ומכספם כדי לספק את תאוות הקפה שלהם. הכתבה הבאה מיועדת לכן ולכם ה coffeeholics.

 

 

אחד הדברים שתמיד שואלים אותנו בתחום הקפה הוא מה הולך עכשיו בעולם, מה הטרנד?

הנושא המתפתח ביותר היום בתחום, נקרא הגל השלישי. זהו טרנד שמביא שיטות חליטה שונות מהמקובל היום, חלקן שיטות ותיקות שעושות עכשיו קאמבק וחלקן שיטות חדשות לחלוטין.

כל חובב קפה מכיר את שיטת החליטה בלחץ, המיועדת להכנת אספרסו, או שיטת החליטה בהשרייה המיועדת להכנת קפה שחור. היום נציג בפניכם כמה שיטות נוספות אשר מגדילות את מנעד הטעמים שקפה יכול להגיע אליו.

 

 

למה בכלל צריך את זה?

חליטה בלחץ היא השיטה הנפוצה ביותר היום בעולם הקפה. אמנם אין לה תחליף אבל היום ניתן להנות ממנעד רחב של טעמי קפה אשר מתקבלים מתערובת קפה ספציפי או חליטת קפה בשיטות שונות.

מעבר לבחירת הזן, חשוב להבין שדרגת הטחינה של הקפה היא הגורם המשמעותי ביותר בבחירת סוג החליטה. עבור חליטה בהשרייה נשתמש בקפה שנטחן דק מאוד, לחליטה בלחץ נטחן את אותו קפה גס יותר ואילו לחליטה בשיטת החלחול נטחן בעובי הגס מבין השלושה.

הדבר המרתק הוא שאם נשמש באותו בלנד של קפה בשיטות חליטה שונות נקבל בכל כוס טעמים שונים לחלוטין וכאן טמון הקסם.

לדוגמא: בחליטה בלחץ- אספרסו, נקבל גוף גבוה וטעם חזק. בחליטה בהשרייה- פילטר, נקבל גוף בינוני בטעם עדין יותר.

 

מהן השיטות החליטה החדשות שניתן למצוא היום בעולם?

 

 

שיטת החילחול/טפטוף- שני כלים קיימים בתחום הזה. האחד נקרא V60 והשני CHEMEX.

שניהם עובדים על אותו עיקרון של מזיגת מים חמים מעל הקפה בצורה סיבובית כדי לא לייצר תעלות ולהביא לחליטה אחידה. המים עוברים דרך הקפה ומסוננים ע”י פילטר נייר מיוחד. בסופו של התהליך יתקבל משקה בעל גוף נמוך וטעמים עדינים.

 

 

שיטת הוואקום- המכשיר הנפוץ היום לחליטה בוואקום נקרא SYPHON. המכשיר עושה שימוש במקור חום תחתון שמחמם את המים ודוחף אותם כלפי מעלה. כשהמים עברו לכלי העליון מוסיפים את הקפה ומבשלים אותו מספר דקות. ברגע שמכבים את מקור החום, נוצר וואקום שמושך את הקפה דרך מסננת עדינה חזרה לחלק התחתון. הקפה שמתקבל הינו בעל גוף גבוה וטעמים עזים.

 

 

שיטת COLD BREW- לדעת רבים בעולם הקפה, שיטת החליטה הקרה מפיקה את הקפה הטוב ביותר. השימוש במים קרים אשר מטפטפים בעדינות דרך קפה למשך מספר שעות מצליח להפיק מנעד טעמים וארומות ייחודיות שאינן מצליחות לבוא לידי ביטוי בקפה חם שנחלט בלחץ. ישנם בתי קפה אשר נוהגים לתבל את תהליך החליטה עם טעמים נוספים כגון ג’ינג’ר, תפוז או וניל. את המשקה הסופי שמתקבל נהוג להגיש עם קוביות קרח.

תרבות הקפה הענפה בארץ ובעולם דוחפת בתי קפה להציע אפשרויות חליטה מגוונות ללקוחות המכורים.  האם הן יכולות להחליף את האספרסו? חד משמעית לא, אך בית קפה שמציע מגוון שיטות לחליטת קפה, משקף ללקוחותיו חדשנות וחיבור לתרבות קפה מתפתחת.

אספנו עבורכם שלוש המלצות מרחבי העולם של בתי קפה בהם ניתן להתנסות בשיטות חליטה שונות.

גבי קאופמן- מנכ”ל רסטרטו ממליץ על בית קפה בניו יורק בשם Stumptown שנמצא במתוך מלון ACE.

רותם לוין- מנהל תחום הקפה אצלנו ממליץ על Ozone בלונדון שם לטעמו ניתן להנות מחווית קפה ייחודית ועכשווית.

סטפאנו מרטין- אחראי תחום הייצוא ב Diemme ממליץ על  Gran Caffe Diemme  שממוקמת בפאדובה אחד מבתי הקפה הייחודיים ביותר של בתי הקלייה.