חגיגות 120 שנה למותג Mutti

מסע של העגבניה האיטלקית

בימים אלו, חברת העגבניות Mutti Pomodoro  חוגגת 120 שנה להיווסדה. לרגל ציון הדרך המשמעותי הזה נסענו להרגיש ולראות מקרוב את קטיף העגבניות שחל בקיץ למשך 6-7 שבועות בלבד!

 

 

כדי להבין טוב יותר את ייחודה של חברה משפחתית זו, צריך לחזור אחורה בזמן. בשנת 1850 ג’ובאני Mutti, היה מהחקלאים הראשונים שהחלו בגידול חקלאי בשיטת הסבבים. שיטה זו הייתה מהפכנית בתחום החקלאות באותן שנים, היא הביאה בחשבון את הצורך בשמירה על איכות האדמה והזנתה בין עונת גידול עגבניות אחת לשניה. תחום גידולי עגבניות עד מהרה הפך למקור פרנסה עבור משפחות רבות באזור. כיוון שקטיף עגבניות נעשה בעונת הקיץ בלבד החלו החקלאים בתהליך שימור העגבניות גם לימי החורף. כך הפכו חוות רבות באזור פארמה למפעלי שימור בסדר גודל קטן. 

 

 

במוזיאון העגבניות בעיר פארמה ניתן למצא אוסף פחיות מאותה התקופה. כל פחית עוצבה וסומנה באופן שונה ע״פ שם המשפחה שייצרה את השימורים. ניתן למצא גם פחיות של Fratelli Mutti עם העיצוב המוכר עד היום של שתי אריות בצבע זהב שכבר אז סיפרו סיפור של מובילות ומצויינות.

כשהסוסים והחמורים הוחלפו ע״י טרקטורים וניתן היה להניע את העגבניות למרחקים גדולים יותר, המפעלים הקטנים החלו להצטמצם. בתוך מספר שנים נותרו מעט מאוד יצרנים באזור כשהגדול ומשמעותי בהם הוא של משפחת Mutti.

 

 

איך הצליחו במשפחת Mutti לשרוד את סגירת המפעלים הקטנים ולהתפתח למפעל הגדול והמוביל שהוא היום?

הסיבות לכך נעוצות בזיהוי מוקדם של מגמות עולמיות, יצירתיות וחדשנות בתחום שהיה מאוד מסורתי.

ב 1922 החלו במפעל לייצר רכז עגבניות באיכות יוצאת דופן. התפתחות שיטת שימור אשר מונעת כניסה של חמצן לתהליך הבישול וצמצום העגבניות אפשר ייצור מוצר בעל טעם מרוכז יותר והצבע האדום בוהק (שעד אז היה חום). כך נולד המוצר הראשון של המשפחה בשם Double Concentrate שקיים עד היום. 

בתוך מספר שנים צמחה החברה באופן משמעותי והגדילה את המפעלים לייצור הרכז. 

 

 

בשנת 1951 הצליחה Mutti לבלוט מעל המותגים האחרים בזכות חדשנות חסרת תקדים בדמות מארז השפופרת לרכז עגבניות. תחילה לא ידעו איך להתייחס לרכז עגבניות שנראה כמו משחת שיניים אך בזכות שיווק חדשני בדמות שפופרת ענקית שהוצבה על מספר מכוניות ברחבי איטליה אנשים החלו להתנסות ולהבין את היתרון העצום של אריזה רב שימושית לרכז עגבניות. הפקק של השפופרת עוצב כאצבעון תפירה ושימש את הנשים באותה התקופה.

 

 

בתחילת שנות ה- 70 שוב הצליחה Mutti להוביל את שוק העגבניות עם פיתוח מוצר חדשני בשם Tomato Polpa. עגבניות טריות מרוסקות ללא בישול ולשימוש מיידי. Mutti היו הראשונים לזהות את שינוי המגמה בשוק העגבניות ולפתח מוצרים שמבוססים על המסורת האיטלקית עם חדשנות טכנולוגית בלתי מתפשרת.

בשנת 2000 השיקו ב Mutti את תחרות עגבניית הזהב כדי לתמוך, לקדם ולשפר את איכות התוצרת דרך הענקת פרסים לחקלאים של Mutti. בכל שנה מקבלים כ 40 חקלאים מענק שנתי על תוצרת איכותית וחקלאי אחד נבחר לקבל את עגבניית הזהב ובכך מקבל הכרה ארצית על מקצוענות בתחומו. היום Mutti שואפים לשיפור מתמיד באיכות המוצרים, פיתוח מוצרים חדשים שיובילו את המגמות בתחום העגבניות ושמירה קפדנית על קיימות וצמצום הפגיעה בכדור הארץ.

 

 

תפיסה זו מובילה את החברה עד היום. בראש ובראשונה ייצור מוצר שהוא באיכות הגבוהה ביותר וחתירה מתמדת לשיפור שיטות גידול, קטיף וייצור. 

Mutti משקיעה רבות בתחום הקיימות. שני מפעלים באזור פארמה ואחד בדרום איטליה מבטיחים שהשדות של Mutti נמצאים בטווח של עד  120 ק״מ מהמפעלים כדי לשמור על טריות, להמנע מאחסון ולצמצם את השינוע. פיתוח טכנולוגי וחדשנות הובילה בשנים האחרונות לצמצום משמעותי בשימוש בכמות המים בתהליך הגידול והיד עוד נטויה.  

 

ביקור במפעל בחודשי הקיץ מאפשר הצצה אל רגעי השיא של Mutti. שדות אדומים המקיפים את העיר פארמה, משאיות עמוסות תוצרת עושות את דרכן למפעל. ברגע שהמשאית מגיעה נלקחת דגימה של התוצרת לבקרת איכות ומשם העגבניות מועברות למספר שלבים של שטיפה.

 

 

בבריכות אדומות העגבניות ממתינות לתורן. כל העגבניות, נכנסות לקווי הייצור של מגוון המוצרים. ב- Mutti מתחייבים לכך שלוקח עד 6 שעות מרגע הקטיף ועד שהעגבניות נארזות בפחיות או מבוקקות בצנצנות. 

קשה להעביר את עוצמת החוויה, את הכמות העצומה של עגבניות אדומות ועסיסיות שהופכות במהרה למוצרים המוכרים. קשה לתפוס איך כל העגבניות שנכנסות למוצרים של Mutti היו באותו הבוקר עוד מחוברות לענף בשדה ונמצאות בשיא הטריות והעסיסיות שלהן. את התוצאה של ההקפדה הזו מרגישים לבסוף במטבח ובמנות.