טעמם של דגי אנשובי משומרים אינו קוצנזוס, ישנם אנשים שפרוסה עם חמאה ופילה אנשובי הופך אותם מאושרים וישנם כאלה שרק הריח או המחשבה על שימוש באנשובי מרחיקה אותם. לשמחתנו, ישנם גם אנשים שחצו את הקווים, אלו האנשים שטעמו אנשובי Ortiz.
חברת Ortiz החלה את דרכה ב 1891 ע״י Bernardo Ortiz. הוא הגה ופיתח מפעלים ניידים (משאיות הובלה ששימשו גם כמפעל לשימור) שפעלו רק בתקופת הדייג ומוקמו לאורך החופים. בכך הוא השיג שתי מטרות- האחת, שליטה בכל הדגה המגיעה לחופים והשנייה- טריות. בזכות המפעל הנייד, תהליך השימור החל מיד עם קבלת הדגים מהים.
בתחילת שנות ה- 20 תחום השימורים בעולם פרח, האיטלקים הבינו שהאנשובי הוא אחד המוצרים המבוקשים ואת הדגים הטובים ביותר ניתן למצוא בחבל הבסקים שבספרד. הם אלו שלימדו את הספרדים שיטת שימור עם שכבות דקות של מלח בחביות עץ בתקווה לנצל את הדגה הבסקית ולשלוח חזרה לאיטליה את האנשובי המשומרים.
ב 1956 הוקמה באופן רשמי חברת Ortiz Conservas והיום מנהלים אותה הדור החמישי במשפחה.
Ortiz חילקה את פעילות מפעליה לאורך החוף הבסקי. כיום קיימים שלושה מפעלים אשר צמודים לנמלים הגדולים. ע״פ רוח המייסד, ברנארדו אורטיז. היום המפעלים הם כמובן מפעלי קבע גדולים אך כל אחד מהם מתמחה בתחום שונה.
תהליך שימור אנשובי מתחיל בדייג רשתות אשר נמצא תחת פיקוח מתמיד של האיחוד האירופי. הגברים הם אלו שיוצאים על הסירות ע״פ שעות הגאות והשפל. לאחר שהדגים מגיעים למפעל הנשים אחראיות על המשך התהליך. האנשובי הם עוברים חלוקה ע״פ גודל וראשם מוסר,משם הם עוברים לשימור בחביות עץ בעזרת שכבה דקה של מלח ותהליך של דחיסה. שלב השימור אורך כחצי שנה והוא מרכיב מכריע בטעם הסופי של המוצר. לאחר שהאנשובי מוכנים הם עוברים לשלב האריזה במפעל.
שלב האריזה הוא אחד מהגורמים המרכזיים ביותר באיכות הבלתי מתפשרת של מותג Ortiz. כל קופסאות השימורים או והצנצנות בחברה נארזות באופן ידני. ברחבי המפעל יושבות נשות העיירה, מנקות ומפלטות בעזרת סכין כל דג ודג וממלאות צנצנות ושימורים שמשם עוברים למילוי של שמן זית ואטימה הרמטית.
חברת Ortiz ידועה באיכות יוצאת הדופן של מוצריה ברחבי העולם. במבחני טעימה עיוורים היא מגיעה למקומות הראשונים במוצרי האנשובי והטונה. אפשר למצוא את המוצרים במעדניות האיכותיות ביותר ובמסעדות יוקרה.
את המוצרים של Ortiz פגשנו כבר ב 2006 בתערוכות מזון השונות. כמובן שהבנו מייד שמדובר במוצר שהפער בינו לבין מה שהיה קיים בזמנו בארץ הוא חסר תקדים. לקח לנו כמה שנים לקבל את ההחלטה להביא אותו לארץ מתוך חשש שהמחיר גבוה מידי לשוק הישראלי. בעקבות פתיחת המסעדה, טאפס בר אחד העם של השף יונתן רושפלד, החלטנו להתחיל בייבוא. ההתלהבות בשוק הישראלי לאיכות יוצאת הדופן של Ortiz הובילה אותנו להרחיב את הייבוא גם ללקוחות פרטיים דרך מעדניות. חברת אורטיז מאמינה מאוד בשוק הישראלי ושולחת כל שנה נציגות לתערוכה השנתית שלנו ומגיעה לתת הדרכות כאן בארץ.